Veelgestelde vragen

Zoekresultaten

Meest gestelde vragen

Wat zijn de abonnementsvoorwaarden?
Klik hier voor de abonnementsvoorwaarden van Leeuwarder Courant.

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008.
Hoe kan ik mijn abonnement koppelen?
1. Ga met een reguliere browser naar lc.nl
2. Log in met uw e-mailadres en wachtwoord.
3. Klik op uw accountnaam rechtsboven en vervolgens op 'profiel'
4. Klik op 'abonnement koppelen' en vul de gevraagde gegevens in.
5. Ten slotte kunt u met uw gekoppelde account inloggen op de LC Krant app.

Mocht het onverhoopt niet lukken om in te loggen, of u heeft nog aanvullende vragen dan horen we graag van u. U kunt mailen naar apps@lc.nl of bellen naar 088 - 800 2008 (lokaal tarief).
Wat zijn de abonnementstarieven?
Abonnementstarieven (via automatische incasso - € 2,00 extra bij betaling per acceptgirokaart):

Compleet:.................per maand € 33,50 - per kwartaal € 95,99
Krant:........................per maand € 28,99 - per kwartaal € 85,99
Zaterdag:..................per maand € 15,99 - per kwartaal € 46,99
Weekend + digitaal:..per maand € 22,99 - per kwartaal € 68,99
Lang weekend:.........per maand € 18,99 - per kwartaal € 56,99
Digitaal:....................per maand € 16,99 - per kwartaal € 49,99
Wanneer start mijn abonnement?
Uw abonnement start zo snel mogelijk. Binnen drie werkdagen nadat u zich via deze website heeft aangemeld, krijgt u de eerste krant in de bus of toegang tot uw digitale krant. Bovendien ontvangt u een welkomstbrief met daarin alle informatie over uw abonnement.
Wat is het verspreidingsgebied van de Leeuwarder Courant?
Het verspreidingsgebied van de Leeuwarder Courant beslaat de provincie Friesland. Buiten het verspreidingsgebied worden portokosten (€ 5,00 per week) in rekening gebracht (behalve in Groningen en Drenthe) en ontvangt u de krant minimaal één dag later. Op maandag vindt geen postbezorging plaats. We hebben helaas geen invloed op de kwaliteit van deze bezorging.
Ik wil een editie uit een andere regio ontvangen. Is dat mogelijk?
Wilt u weten of u de krant uit een andere regio kunt ontvangen? Neem dan contact op met het KlantenContactCentrum. Op basis van uw postcode kunnen zij u precies vertellen welke editie van de LC u zou kunnen ontvangen op uw adres.
In welke vormen kan ik de Leeuwarder Courant lezen?
U kunt de Leeuwarder Courant lezen op papier, deze ontvangt u in de brievenbus. Daarnaast is het mogelijk de krant digitaal te lezen. Tevens heeft u de mogelijkheid de krant op beide manieren te lezen.
Welke edities heeft LC?
De Leeuwarder Courant heeft twee edities. Editie Noord en editie Zuid.
Op hoeveel apparaten kan ik de LC app lezen?
U kunt per geregistreerd LC -account inloggen op drie verschillende apparaten.
Wanneer is de digitale krant beschikbaar?
De digitale krant is elke ochtend vanaf 7.00 uur ’s ochtends beschikbaar.
Op hoeveel verschillende apparaten kan ik de digitale krant lezen?
Met uw LC-account kunt u de digitale krant op maximaal drie apparaten downloaden en gebruiken.
Kan ik naast het lezen ook naar de krant luisteren?
Klik op een artikel in de digitale krant. Klik bovenaan het artikel op het speakertje om naar de tekst te kunnen luisteren.
Ik wil graag een artikel uit een oude krant teruglezen, hoe doe ik dat?
U kunt alle uitgaven van NDC mediagroep inzien die ouder zijn dan 4 weken.
Ga naar www.dekrantvantoen.nl
Hoe kan ik een abonnement beëindigen?
Wilt u uw abonnement opzeggen? Wij vinden het jammer dat u dit overweegt. Houdt u rekening met de opzegtermijn van één maand. Wij helpen u graag bij ons KlantenContactCentrum, van maandag tot en met vrijdag van 07.30-17.00 uur via 088 800 200
8.
Kan de prijs van het abonnement zomaar aangepast worden?
Voor de eerst overeengekomen abonnementsperiode geldt het tarief zoals op deze pagina staat vermeld. Na deze periode behoudt Leeuwarder Courant zich het recht voor om het abonnementstarief te wijzigen. Indien u het niet eens bent met de prijsaanpassing, heeft u het recht het abonnement te beëindigen met een opzegtermijn van één maand. Lees hier de volledige voorwaarden.
Waarom moet ik een LC-account aanmaken?
Om gebruik te maken van de digitale diensten van Leeuwarder Courant, heeft u een LC-account nodig. Dit account kunt u bijvoorbeeld gebruiken voor het doorgeven van uw vakantie. Daarnaast heeft u met uw LC-account toegang tot de digitale krant en kunt u als abonnee met een Compleet, Weekend + Digitaal of Digitaal abonnement onbeperkt LC+ artikelen lezen.
Hoef ik maar eenmalig een LC-account aan te maken?
U kunt eenmalig een LC- account aanmaken. De combinatie van uw e-mailadres en wachtwoord kunt u daarna gebruiken om in te loggen in uw Mijn LC omgeving. Wilt u als abonnee met een Compleet, Weekend + Digitaal of Digitaal abonnement vervolgens toegang tot de digitale krant en onbeperkt LC+ artikelen lezen? Koppel dan uw abonnement aan uw account. Dit kunt u doen aan de hand van uw postcode, huisnummer en de laatste drie cijfers van uw rekeningnummer.
Ik heb een abonnement afgesloten, maar ik kan niet direct inloggen
Uw gegevens dienen eerst verwerkt te worden in onze systemen. Na het aanmelden van uw abonnement kan het maximaal twee werkdagen duren voordat u kunt inloggen op de digitale krant. Wanneer uw abonnement is omgezet naar een andere vorm, kan de verwerkingstijd van uw abonnement in verband met de administratieve afwikkeling een werkdag duren. Onze excuses voor het ongemak.
Ik kan niet inloggen
Waarschijnlijk heeft u wel een account aangemaakt, maar deze nog niet gekoppeld aan uw abonnement. Ga naar inloggen en koppel uw abonnement met uw postcode, huisnummer en de laatste drie cijfers van uw rekeningnummer. Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008.
Ik heb een ander abonnement gekregen, kan ik deze opnieuw koppelen?
Ja, u kunt uw account opnieuw koppelen aan uw abonnement. Klik hier om naar de koppelpagina te gaan.
Kan ik mij aanmelden met verschillende mail adressen?
U kunt per abonnement met drie verschillende mail adressen registreren voor een LC-account. Let op: deze dient u ook te koppelen aan uw abonnement.
Hoe ontdek ik welke krant ik ontvang in mijn regio?
Wilt u weten welke krant u in uw regio ontvangt? Neem dan contact op met het KlantenContactCentrum. Op basis van uw postcode kunnen zij u precies vertellen welke editie van de LC u ontvangt op uw adres.
Stopt mijn doorlopende abonnement automatisch?
Uw abonnement stopt niet automatisch, deze geldt tot wederopzegging. Een opzegging moet minimaal één maand voor het verstrijken van de lopende betaalperiode bij ons binnen zijn. Lees hier de volledige voorwaarden.
Kan ik de Leeuwarder Courant ook digitaal lezen op bijvoorbeeld mijn telefoon of tablet?
Met de app LC krant heeft u onbeperkt toegang tot onze digitale editie. U leest de krant in zijn vertrouwde, herkenbare vorm op uw scherm en kunt op ieder artikel inzoomen. U kunt artikelen ook downloaden.
Hoelang blijft de digitale krant bewaard?
Wanneer u de krant niet download in uw app, wordt de krant 7 dagen bewaard. Op het web bij digitale krant blijft de krant altijd bewaard.
Wat houdt de Nieuwsbrief in en hoe kan ik deze ontvangen?
De nieuwsbrief van Leeuwarder Courant houdt u van maandag tot en met zaterdag op de hoogte van het belangrijkste nieuws. U kunt zelf bepalen op welke dagen u de nieuwsbrief wilt ontvangen. U kunt zich via de website van LC aanmelden voor de nieuwsbrief.
Wat zijn LC+ artikelen?
Onze LC+ artikelen bieden verdieping van het nieuws. De extra's van de Courant vallen onder LC+, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.
Mag ik zonder abonnement gebruik maken van de LC+ artikelen?
Als abonnee met een Compleet, Weekend + Digitaal of Digitaal abonnement heeft u onbeperkt toegang tot onze LC+ artikelen. Heeft u een ander of nog geen abonnement dan kunt u maximaal drie LC+ artikelen per maand gratis lezen. In beide gevallen dient u eenmalig een LC-account aan te maken.
Ik ga op vakantie, kan ik gebruik blijven maken van de app LC krant?
U kunt tijdens uw vakantieperiode de bezorging van de krant tijdelijk stoppen en wanneer uw abonnement de mogelijkheid biedt om digitaal te lezen, kunt u de krant op de app LC blijven lezen. Deze service voorkomt dat uw brievenbus tijdens uw vakantie verstopt raakt.

Bij verblijf in het buitenland vragen wij u rekening te houden met wifi of dataverbinding. U heeft deze verbinding nodig om de krant van die dag te downloaden. Aan een dataverbinding zijn mogelijk kosten verbonden, afhankelijk van uw telefonie provider. Eenmaal gedownload kunt u de krant offline naar wens lezen, waar en wanneer u maar wilt.
Ik wil mijn vakantie doorgeven
U kunt zelf uw vakantie doorgeven via uw LC-account. Voor vragen kunt u contact opnemen met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008
Welke service bieden jullie als ik op vakantie ga?
Op vakantie, maar geen zin in een volle brievenbus? De krant past zich aan bij uw vakantieplannen. U kunt uw krant laten doorsturen naar uw vakantieadres of bij vrienden/familie laten bezorgen. Daarnaast kunt u de bezorging tijdelijk onderbreken, wanneer uw abonnement de mogelijkheid biedt om digitaal te lezen, kunt u de krant op de app LC blijven lezen.
Wat zijn de bezorgmogelijkheden tijdens een onderbreking?
  • Bezorging onderbreken, digitaal blijven lezen
  • Bezorgen op uw vakantieadres
  • Bezorgen bij iemand anders
  • Bezorgen bij een goed doel
  • Vakantiebonnen
Hoelang kan ik gebruik maken van de onderbrekingsservice?
Gebruik maken van de onderbrekingsservice kan voor een periode van minimaal 4 bezorgdagen en maximaal 3 maanden.
Wat zijn de voorwaarden van de onderbrekingsservice?
Uw aanvraag dient minimaal drie werkdagen voor vertrek bij het
KlantenContactCentrum van Leeuwarder Courant binnen te zijn.

  • Gebruik maken van de vakantieservice kan voor een periode van minimaal 4 dagen en maximaal 3 maanden.
  • Gratis bezorging van de krant is alleen mogelijk indien het tijdelijk bezorgadres in het verspreidingsgebied van de vakantieservice van de Leeuwarder Courant ligt (provincies Friesland, Groningen en Drenthe). Buiten het verspreidingsgebied worden portokosten (€ 5,00 per week) in rekening gebracht. We hebben helaas geen invloed op de kwaliteit van deze bezorging.
  • Voor een optimale postbestelling in binnen- en buitenland kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden. Houdt u er rekening mee dat de krant met vertraging bij u wordt bezorgd.
  • De onderbrekingsservice geldt alleen voor vaste- en deelabonnees, niet voor proefabonnees.
Hoe kan ik een onderbreking wijzigen of annuleren?
Wilt u een wijziging doorgeven in uw onderbrekingsservice of deze annuleren? Neem dan contact op met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008.
Kan ik gratis mijn krant door laten sturen naar een ander adres?
Gratis bezorging van de krant is alleen mogelijk indien het tijdelijk bezorgadres in het verspreidingsgebied van de LC ligt (de provincies Friesland, Groningen en Drenthe).
Wanneer moet ik een vakantie doorgeven?
Wilt u gebruik maken van de onderbrekingsservice van LC? Geef dit minimaal 3 werkdagen voor ingang van de vakantieperiode aan ons door.
Ik heb een proefabonnement, mag ik gebruik maken van de onderbrekingsservice?
Proefabonnees kunnen helaas geen gebruik maken van onze onderbrekingsservice.
Is bezorging van de krant in alle gebieden mogelijk?
In enkele dunbevolkte gebieden kan het voorkomen dat er geen bezorging mogelijk is. Het kan bijvoorbeeld gaan om een natuurgebied waar een bezorger en/of PostNL geen toegang hebben. Voor meer informatie en bij twijfel over bezorging op bepaalt adres, kunt u contact opnemen met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008
Hoe kan ik een wijziging doorgeven?
Uw gegevens kunt u zelf aanpassen via uw LC-account. Tevens kunt u dit doorgeven aan ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008 of per mail aan contact@lc.nl
Waar kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Wilt u van een ander rekeningnummer betalen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door via ons KlantenContactCentrum op 088 800 2008.
Ik ga verhuizen, hoe geef ik mijn nieuwe adres door?
U kunt uw nieuwe adres zelf doorgeven via uw LC-account. Tevens kunt u dit doorgeven aan ons KlantenContactCentrum, telefonisch via 088 800 2008 of per mail aan contact@lc.nl
Ik wil graag een naamswijziging doorvoeren
Voor het wijzigen van uw naamgegevens verzoeken wij u contact op te nemen met ons KlantenContactCentrum, telefonisch op 088 800 2008 of per mail naar contact@lc.nl
Kan ik mijn betaaltermijn wijzigen?
In uw LC-account kunt u een aanvraagformulier invullen voor het wijzigen van uw betalingstermijn. Tevens kunt u contact opnemen met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008.
Wat zijn de bezorgtijden van de Leeuwarder Courant?
Wij streven ernaar de krant door de week uiterlijk om 07.00 uur en op zaterdag om 08.00 uur bij u te bezorgen.
Heeft de krant vandaag vertraging?
Wanneer de bezorging door omstandigheden is vertraagd, vindt u een melding op de bezorgservice pagina.
Mijn krant wordt soms niet bezorgd, wat kan ik hieraan doen?
Wanneer uw krant niet of te laat wordt bezorgd kunt u hier een melding van maken. Ook als u een verkeerde krant heeft ontvangen verzoeken wij u dit te melden. Een correcte bezorging heeft onze prioriteit, uw melding helpt ons bij het herstellen van een bezorgfout.
Hoe kan ik een bezorgklacht melden?
U kunt uw bezorgklacht zelf doorgeven via uw LC-account of contact opnemen met ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008 of per mail naar contact@lc.nl
Wanneer u de klacht voor 12.00 uur indient is nabezorging mogelijk.
Wat gebeurt er met mijn bezorgklacht?
Een klacht of opmerking over de bezorging komt de eerstvolgende dag op de looplijst van de bezorger te staan. In de meeste gevallen is dit voldoende om de bezorging de volgende dag te herstellen. Daarom is het van belang dat u elke bezorgklacht zo spoedig mogelijk meldt.
Ik wil mijn bezorgklacht wijzigen of intrekken
Heeft u een bezorgklacht doorgegeven maar is de krant toch wel bezorgd? Geef dit door aan ons KlantenContactCentrum via 088 800 2008.
Ik wil graag een familiebericht plaatsen
Met familieberichtenonline.nl kunt u op een eenvoudige, snelle en zekere manier uw overlijdensbericht of familiebericht samenstellen en plaatsen in de door u gewenste regionale en landelijke dag- en weekbladen.

Klik hier om uw familiebericht op te geven. U kunt ook telefonisch contact opnemen met onze afdeling Familieberichten. De afdeling is bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 088 800 5700.
Ik wil de redactie attenderen op een item of een tip geven
Via het meldpunt van Leeuwarder Courant legt u contact met de redactie. De redactie gaat vervolgens met uw tip aan de slag. Meldpunt LC
Wilt u de redactie uw mening geven over een artikel dan kunt u een mail sturen naar redactie.lc@ndcmediagroep.nl
Ik wil bezorger worden
Wat fijn dat u bezorger wilt worden. Wij verwijzen u graag naar www.krantine.nl voor meer informatie.
Mijn vraag staat hier niet tussen
Wij helpen u graag verder, bel ons KlantenContactCentrum 088 800 2008

Registreren

Heeft u nog geen LC-account?

Registreer nu gratis om gebruik te maken van onze service.

Direct contact

Voor vragen kunt u terecht bij ons KlantenContactCentrum:
088 - 800 2008
Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 07.30 tot 17.00 uur en op zaterdag van 08.00 tot 12.00 uur